The e-Librarian: Competencies for the New Millennium and Beyond
Audrey M. Saddler and Maureen Kerr-Campbell
University of the West Indies, Mona, Kingston, Jamaica
(Se acompaña la información en español)
Audrey M. Saddler and Maureen Kerr-Campbell
University of the West Indies, Mona, Kingston, Jamaica
(Se acompaña la información en español)
Information technology has brought a lot of changes not only to library and information services but also to the roles and expectation of the librarian and information professional. A new information environment has been created, spurred by the internet, which requires new skills in seeking, processing and using information.
Most librarians are actively engaged with information technology in their libraries whether through Integrated Library systems, the provision of access to electronic resources, and participation in social networks. Librarians are required to be proactive, liaising with information technology specialists and system designers to design and evaluate systems for information access that meets the needs of users.
Librarians must therefore equip themselves with the necessary tools either through formal or informal channels to use the technology proficiently. Librarians must become risk takers with the propensity to be flexible; learn quickly and constantly; enable and foster change and work independently.
In highlighting the competencies, of the e-librarian, current online advertisements for professional librarians have been used as the base from which to pull desired technical and behavioural characteristics.
Most librarians are actively engaged with information technology in their libraries whether through Integrated Library systems, the provision of access to electronic resources, and participation in social networks. Librarians are required to be proactive, liaising with information technology specialists and system designers to design and evaluate systems for information access that meets the needs of users.
Librarians must therefore equip themselves with the necessary tools either through formal or informal channels to use the technology proficiently. Librarians must become risk takers with the propensity to be flexible; learn quickly and constantly; enable and foster change and work independently.
In highlighting the competencies, of the e-librarian, current online advertisements for professional librarians have been used as the base from which to pull desired technical and behavioural characteristics.
The posters will highlight the following:
• The traditional versus the e-librarian
• Core competencies of the e-librarian
• The systems librarian (e-librarian specialist)
• The infusion of technology related courses in Library schools
• Continuing education opportunities
El e-Bibliotecario: Competencias para el Nuevo Milenio y Más Allá
Audrey M. Saddler y Maureen Kerr-Campbell
University of the West Indies, Mona, Kingston, Jamaica
Audrey M. Saddler y Maureen Kerr-Campbell
University of the West Indies, Mona, Kingston, Jamaica
La tecnología de la información ha propiciado un sinnúmero de cambios no sólo en los servicios bibliotecarios y de información, sino también en los roles y las expectativas del profesional bibliotecario y de la información. Un nuevo ambiente de información se ha creado, estimulado por la Internet, que requiere la adquisición y el desarrollo de nuevas destrezas en la búsqueda, el procesamiento y el uso de la información.
Muchos bibliotecarios están inmersos activamente con la aplicación tecnológica en sus bibliotecas, ya a través del desarrollo de sistemas integrados bibliotecarios, la provisión de acceso a recursos electrónicos, y la participación en redes sociales. Se requiere que los bibliotecarios sean proactivos, se unan a los especialistas de tecnología de la información y diseñadores de sistemas para diseñar y evaluar sistemas que permitan el acceso a la información orientados a satisfacer las necesidades de sus usuarios.
Por tal razón, los bibliotecarios se deberán equipar con las herramientas necesarias, ya sea a través de canales formales o informales, para utilizar la tecnología con efectividad. Los bibliotecarios se deberán transformar para tomar riesgos, con responsabilidad; ser más flexibles; aprender con mayor rapidez y de continuo; estimular y propiciar el cambio, y trabajar independientemente.
Al destacar las competencias del e-bibliotecario se han utilizado los clasificados de empleo en línea para los profesionales de la información como base para allegar las características técnicas y de comportamiento deseables.
Muchos bibliotecarios están inmersos activamente con la aplicación tecnológica en sus bibliotecas, ya a través del desarrollo de sistemas integrados bibliotecarios, la provisión de acceso a recursos electrónicos, y la participación en redes sociales. Se requiere que los bibliotecarios sean proactivos, se unan a los especialistas de tecnología de la información y diseñadores de sistemas para diseñar y evaluar sistemas que permitan el acceso a la información orientados a satisfacer las necesidades de sus usuarios.
Por tal razón, los bibliotecarios se deberán equipar con las herramientas necesarias, ya sea a través de canales formales o informales, para utilizar la tecnología con efectividad. Los bibliotecarios se deberán transformar para tomar riesgos, con responsabilidad; ser más flexibles; aprender con mayor rapidez y de continuo; estimular y propiciar el cambio, y trabajar independientemente.
Al destacar las competencias del e-bibliotecario se han utilizado los clasificados de empleo en línea para los profesionales de la información como base para allegar las características técnicas y de comportamiento deseables.
El cartel destacará lo siguiente:
• El profesional tradicional vs. el e-bibliotecario
• Las competencias medulares del e-bibliotecario
• El bibliotecario de sistemas (el especialista e-bibliotecario)
• La infusión de cursos relacionados con tecnología en escuelas de bibliotecología
• Oportunidades de educación continua
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